Alle taler om kunstig intelligens i øjeblikket. Siden udgivelsen af ChatGPT for to år siden har der været mange vilde teorier om, hvordan AI vil påvirke vores fremtid og påvirke alt fra job til sundhed til økonomi og underholdning.
Selv om noget af den første hype har lagt sig, er det ved at blive klart, at AI vil få en meget stor indflydelse på nogle brancher. Oversættelsestjenester står f.eks. over for en stor omvæltning, hvor AI nu er i stand til øjeblikkeligt at oversætte talere i applikationer som Microsoft Teams.
Men et område, hvor vi virkelig ser en effekt, er spil. Alt i alt vil det sandsynligvis gøre gaming bedre generelt, men det betyder ikke, at alle facetter af gaming vil blive forbedret. Ideerne nedenfor viser, hvor AI vil få – og allerede har – indflydelse:
Byg spil
Det mest spændende aspekt ved AI og spil er måske, at alle vil kunne bygge deres egne spilverdener. AI er særligt dygtig til at kode, og vi ser allerede, at der bygges applikationer, som gør det muligt for enhver at bede en AI om at begynde at bygge rigtige spil.
Personalisering i videospil
AI’s rolle i videospilkarakterer vil betyde, at spillet vil kunne tilpasse sig dig. Med ikke-spilbare figurer vil det f.eks. være sådan, at disse figurer i spil udvikler sig, mens du spiller. Det giver en mere interessant helhedsoplevelse.
AI og spilkvalitet
Frygten er, at muligheden for, at alle kan lave spil – og lave dem hurtigt – betyder, at app-butikker og hjemmesider snart bliver oversvømmet med spil af dårlig kvalitet. Det kan igen gøre det sværere for gode spil at skille sig ud fra mængden.
AI og kasinospil
Desværre vil AI ikke kunne hjælpe dig med at forudsige udfaldet af spil på et casino. Men vi ser AI spille en rolle, især i live dealer-kasinospil (spil, der streames fra studier). Vi vil måske se AI erstatte menneskelige croupiers i den nærmeste fremtid, og du kan se AI-applikationer, der giver råd i realtid om strategibaserede spil som blackjack.
AI og spiløkonomien
Den globale spilindustri er enorm og genererer 100-vis af milliarder i indtægter hvert år. Men hvad sker der, når det bliver utroligt billigt at lave spil? Teknisk set kunne der være mere profit for spilfirmaerne, men der kunne også være adgang til billigere spil for spillerne, når konkurrencen mellem udviklerne stiger.
AI og tilgængelighed i spil
AI vil gøre spil mere tilgængelige for mennesker med handicap. For eksempel kan adaptive AI-systemer justere spillets sværhedsgrad baseret på spillerens evner eller tilbyde tegnsprogstolkning i realtid til lydbaserede spil. Dette skift kan udvide spilpublikummet betydeligt og skabe mere inkluderende oplevelser.

AI i narrativt design
Historiefortælling i spil kan nå nye højder med AI. I stedet for simple plots kunne spil have forgrenede fortællinger, der udvikler sig dynamisk baseret på spillerens valg. Forestil dig et rollespil, hvor AI’en skriver nye missioner og historier, mens du spiller, og sikrer, at ikke to gennemspilninger er ens. Det kunne faktisk betyde, at alle spil er forskellige.
AI og spiletik
Som vi sagde, vil AI sandsynligvis være godt for gaming, men der kan være nogle etiske spørgsmål. Hvordan vil esports- og konkurrencespillere f.eks. vide, at de spiller mod rigtige mennesker? Hvordan vil vores personlige data blive beskyttet? Hvad vil miljøpåvirkningen være af de strømslugende servere, der er nødvendige for AI-applikationer? Efterhånden som AI vinder indpas i spilindustrien, skal spørgsmål som disse besvares.